Никой не може да слугува на двама господари (Матей, 6:24). Ти не щеше да имаш над Мене никаква власт, ако ти не бе дадено свише (Йоан, 19:11)
четвъртък, 16 февруари 2012 г.
Св. Теодор Тирон
Gregorii episcopi Nysseni De sancto Theodoro. PG, XLVI, 741-746. Lutetiae Parisiorum, 1863
**
Теодор е бил убит в Амасия, централна Мала Азия, недалеч от морето. Епископ Григорий Ниски казва, че това е станало по времето на Максимиан. Това е Максимиан Галерий, император на Изтока, наследник на Диоклециан. Галерий е същият, на чието име е арката в Солун, от която и досега стои немалка част. През 311 г., пет години след мъченичеството на Теодор, той, вече тежко болен, издал декрет за прекратяване на гоненията и малко след това умрял.
Теодор, явно много млад човек, бил смел, дори дързък. След като признал, че е християнин и отказал да принася жертви, той сам отишъл и подпалил местния храм на Кибела. Все пак с него в началото се отнесли меко - първо го освободили ("да си помисли"), а после, след подпалването, пак му обещали да не го наказват и му предложили повишение, и дори жречество. Той отговорил, че не смята жречеството за чест или благо, защото "издигащият се в злото е все по-нещастен". Чак тогава го затворили и подложили на изтезания.
Комисията небрежно подхвърлила, че младежът е луд (mainomenos, insaniens). Когато човек бива притискан да отстъпи, това е един от най-честите начини да бъде атакуван. Тъй като "лудостта" (смахнатост, ненормалност и пр.) е непрестижна, тя е вид негодност, безпомощност. Поради това приписването на лудост дава повод и възможност за присмех, а присмехът ("да ти излезе име") води към изолация и е знак за нея. Присмиват му се - "значи е сам".
Когато някой иска власт над някого (или над мнозина), той не се задоволява с убийство и не бърза да убива, защото това не е осъществяване на власт. То е по-скоро за сплашване на живите, а и за да бъдат лишени от водач или пример. Затова преди убийството се опитват много неща - увещание, подкуп (повишение), присмех. После вече идват заплахите, изнудванията, измъчването на тялото.
Убийците малко печелят от смъртта на такъв човек. След това те се грижат да го оклеветят, да кажат, че се е отрекъл, изплашил, или поне, че е бил безнадеждно луд. Това също е заради живите - да не би мъртвият да стане пример.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар