
The emperor Constantine once came to Byzantium, and was delighted by the beauty and comfortable setting of the city. And having seen the holiness of life and sagacity of St Metrophanes, the emperor took him back to Rome. Soon Constantine the Great transferred the capital from Rome to Byzantium and he brought St Metrophanes there. The First Ecumenical Council was convened in 325 to resolve the Arian heresy. Constantine the Great had the holy Fathers of the Council bestow upon St Metrophanes the title of Patriarch. Thus, the saint became the first Patriarch of Constantinople.
St Metrophanes was very old, and was not able to be present at the Council, and he sent in his place the chorepiscopos (vicar bishop) Alexander. At the close of the Council the emperor and the holy Fathers visited with the ailing Patriarch. At the request of the emperor, the saint named a worthy successor to himself, Bishop Alexander. He foretold that Paul (at that time a Reader) would succeed to the patriarchal throne after Alexander. He also revealed to Patriarch Alexander of Alexandria that his successor would be the archdeacon St Athanasius.
St Metrophanes reposed in the year 326, at age 117. His relics rest at Constantinople in a church dedicated to him.

За да продължи образованието си, заминава през 1841 г. в Цариград. Там се запознава с Неофит Бозвели и става негов близък сподвижник и помощник в борбата за извоюване на църковно-национална независимост. В прошения до Високата порта излага българските искания за самостоятелна българска църква. Заради това по искане на Цариградската патриаршия е заточен (1845-1850 г.) в Света Гора. Освободен е чрез застъпничеството на руския учен Андрей Муравьов.
След завръщането си в Цариград разгръща още по-активна дейност в църковно-националното движение. Избран е за духовен глава на цариградските българи. За известно време предприема обиколка из българските земи, участва и в борбата на Търновската епархия против тамошния гръцки владика.
В началото на 1858 г. се връща в Цариград. През същата година е ръкоположен за епископ и става предстоятел на Българската църква в столицата на Османската империя. Това му дава право да представя своите сънародници в Цариград както пред Цариградската патриаршия, така и пред Високата порта.
На тържествената великденска литургия на 3 април 1860 г. еп. Иларион не споменава цариградския патриарх и с тази си дръзка постъпка дава открит израз на желанието на българския народ да скъса с гръцката църковна зависимост и върховенството на Цариград. Отново е заточен, този път в Мала Азия (1861-1864 г.). Преди заминаването си отправя (заедно с Авксентий Велешки) завет до българския народ да се бори до окончателното извоюване на църковната си независимост.
Последните години от живота му са не по-малко наситени. След учредяването на Българската екзархия (1870 г.) е избран във Временния екзархийски съвет и е член на първия ни Св. Синод. През 1872 г. е избран за търновски митрополит. През 1874 г. полага основите и на първото богословско училище (Петропавловската духовна семинария) в манастира "Св. Петър и Павел" край Лясковец. Умира 4 юни 1875 година в Цариград. Там, в двора на Желязната църква "Свети Стефан", наричана още "Българския Йерусалим", е погребан редом с Авксентий Велешки, Паисий Пловдивски, Екзарх Йосиф и други.
Няма коментари:
Публикуване на коментар